Voeding is gezondheid.nl

 

Alle vetoplosbare vitamines (A, D, E en K) werken samen. Zo is er bijv. 10 keer zoveel vit. A nodig om de opname van vit. D mogelijk te maken (verhouding van A tot D van 10:1). Door alleen vitamine D te slikken zul je uiteindelijk je beschikbare voorraad vitamine A opgebruiken en dat is niet de bedoeling!


Vitamine A heeft als medische naam ‘retinol’ gekregen, wat verwijst naar het netvlies (retina). Dit betekent dat vit. A uitermate belangrijk is voor de gezondheid van de ogen. Eveneens zeer belangrijk voor de ogen zijn de lange-keten omega-3 vetzuren EPA en DHA. Zowel deze omega-3 vetten als natuurlijke vit. A zitten in gefermenteerde levertraan, hier verkrijgbaar.
---------

PLANTAARDIGE VITAMINE OF DIERLIJKE:
D2 is de plantaardige vorm van vitamine D. Deze is voor de mens niet opneembaar. D3 wordt ofwel door de mens direct aangemaakt uit zonlicht via de huid (mits je deze niet bedekt met zonnebrandcreme) en omgezet d.m.v. cholesterol (een goed argument om cholesterol te eten!), ofwel in dierlijke vetten, evenals andere vetoplosbare vitamines, zoals A en K.


Vaak wordt gedacht dat betacaroteen vitamine A is. Dit klopt niet, betacaroteen is een plantaardige voorloper van vitamine A (pro-vitamine A) die pas door omzetting door dieren echte vitamine A wordt. Dit zie je ook met vitamine K, die in plantaardige vorm K1 (voor de mens niet opneembaar) is en in dierlijke vorm K2. Van de vetoplosbare vitamines is alleen vit. E in zowel plantaardige als dierlijke vorm gelijk.
---------

VITAMINE A VERGIFTIGING:
Studies die aantonen dat vitamine A tot vergiftiging kunnen leiden betreffen SYNTHETISCHE vitamine A. m.a.w. Ze tonen alleen maar aan dat hun eigen synthetische rommel giftig is, het zegt helemaal niets over organische vitamine A. We worden dus onnodig bang gemaakt voor de o zo belangrijke vetoplosbare vitamine A!
---------

VERHOUDING VITAMINE A TOT D:
Om aan te geven hoe belangrijk de vetoplosbare vitamines A en D zijn in de juiste verhouding is het van belang dat je beseft dat de twee belangrijkste mineralen voor je complete skeletstructuur (het raamwerk dat je hele lichaam bij elkaar houdt) het basische calcium en het zuurvormende fosfor zijn. In tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, bouwt calcium geen botten maar breekt deze af en is het de bouwstof fosfor die zorgt voor botvorming. Het leven bestaat voortdurend uit opbouw en afbraak en het is dus van belang dat je beschikt over een evenwichtige calcium-fosforbalans, waarbij zuren (bouwstoffen) even belangrijk zijn als basen (afbraakstoffen). Verder moet je weten dat vitamine D (calciferol, de naam zegt het al) nodig is voor de opname van calcium en vit. A nodig is voor de opname van fosfor. Als de calcium-fosforbalans is verstoord, zal het lichaam calcium of fosfor gaan lenen van zijn eigen skeletstructuur. Dit gaat ten koste van de kracht en vitaliteit van je botten, haar, nagels en gebit. Een goede balans tussen vitamine A en D in een verhouding van 10:1 (aanwezig in gefermenteerde levertraan) betekent dus ook een goede calcium-fosforbalans.
Mike
--------

VITAMINE A: Veel vitamine A is van beslissend  belang voor de succesvolle behandeling van diabetes. De diabetische pancreas is niet alleen gebrekkig in staat om insuline te produceren, maar ook in de productie van een aantal beslissende enzymen, inclusief de enzymen die het lichaam nodig heeft, om caroteen in vitamine A om te zetten. Daarom moet de diabeticus meer voorgevormd vitamine A innemen dan de niet-diabeticus. De vitamine A is de sleutel tot de preventie van de neveneffecten van diabetes zoals retina-problemen, nierproblemen, neuropathische problemen, infecties en langzaam genezen.

De diabeticus zal levertraan moeten nemen om te kunnen voorzien in een minimumdosis van 20.000 I.E. per dag, met daarbij vitamine A rijk voedsel zoals lever, eidooiers, zeevoedsel, room en boter van zich buiten op de weide natuurlijk voedende dieren.

-------

Vitamine A is een familie van vetoplosbare stoffen die een belangrijke rol speelt bij zicht, botvorming, voortplanting, celdeling, een goede embryonale groei en celsplitsing. Vitamine A is van belang voor gezonde botten en samen met vitamine D stimuleert en reguleert hij botgroei. Vitamine A verlaagt het calciumgehalte in het bloed. Dit is een indicatie dat vitamine A het lichaam ondersteunt bij de opname van calcium. Vitamine A vergroot groeifactoren, waardoor het bot en gebit worden aangespoord om te groeien en zichzelf te herstellen. Lever is een zeer goede bron van vitamine A.

------


Vitamine A: retinol / betacaroteen:

Werkgebied: gezichtsvermogen, huid, slijmvliezen, bescherming tegen vrije radicalen, botten, tanden, immuunsysteem en kankerpreventie.

Vind je o.a. in: Vlees, melkproducten, oranje en gele vruchten zoals mango en meloenen, wortels, rode paprika (is een nachtschade).










Terug naar

‘vitamine’















© 2012 Lia Keizer

Vitamine A

© 2012 Lia Keizer

Categorieën:
ADHD/ADD/Dyslexie
Allergieën / Astma
Autisme
Botontkalking
Bijnieren/Schildklier
Cholesterol
Darmen
Dementie/Alzheimer
Diabetes
Dystrofie
Enzymen
Gewicht
Hart en vaten
Hormonen
Huid
Kalkophoping
Kanker
Kokosolie
Kombucha
Lever/galblaas
Levertraan
Maag
Magnesium
Melk
Menselijke blauwdruk
Nachtschade
Nieren
Ogen
Ondergewicht
Ontlasting
Ontstekingsziekte
Orgaandonatie
Ozon en zuurstof
Overgewicht/Obesitas
Overgang
Reuma/Jicht/Artrose
Schimmels
Soja
Spijsvertering
Suiker
Tanden
Vaccinaties
Verzorging
Vetten
Vitamines
Vruchtbaarheid
Water
Zout
Zuur/base/bloedgroep
Zwangerschap

ADHD_ADD_Dyslexie.htmlAllergieen_Astma.htmlAutisme.htmlBotontkalking.htmlBijnieren_hoofd.htmlCholesterol.htmlDarmen.htmlDementie___Alzheimer.htmlDiabetes.htmldystrofie.htmlEnzymen.htmlGewicht_hoofd.htmlHart_en_vaten.htmlHormonen.htmlHuid_hoofd.htmlKalkophoping.htmlKanker_hoofd.htmlKokosolie.htmlKombucha.htmllever-_en_galblaas.htmllevertraan.htmlmaag_hoofd.htmlmagnesium_hoofd.htmlmelk.htmlMenselijke_blauwdruk_hoofd.htmlNachtschade.htmlNieren.htmlogen.htmlondergewicht.htmlOntlasting_hoofd.htmlOntstekingsziekte.htmlOrgaandonatie.htmlOzon_en_zuurstof_hoofd.htmlOvergewicht___Obesitas.htmlOvergang.htmlReuma_Jicht_Artrose.htmlSchimmels.htmlSoja.htmlSpijsvertering.htmlSuiker_hoofd.htmlTanden.htmlvaccinaties.htmlVerzorging.htmlVetten_hoofd.htmlvitamine.htmlVruchtbaarheid.htmlWater_hoofd.htmlzout_Keltisch_zeezout.htmlZuur_base_bloedgroep.htmlZwangerschap.htmlshapeimage_1_link_0shapeimage_1_link_1shapeimage_1_link_2shapeimage_1_link_3shapeimage_1_link_4shapeimage_1_link_5shapeimage_1_link_6shapeimage_1_link_7shapeimage_1_link_8shapeimage_1_link_9shapeimage_1_link_10shapeimage_1_link_11shapeimage_1_link_12shapeimage_1_link_13shapeimage_1_link_14shapeimage_1_link_15shapeimage_1_link_16shapeimage_1_link_17shapeimage_1_link_18shapeimage_1_link_19shapeimage_1_link_20shapeimage_1_link_21shapeimage_1_link_22shapeimage_1_link_23shapeimage_1_link_24shapeimage_1_link_25shapeimage_1_link_26shapeimage_1_link_27shapeimage_1_link_28shapeimage_1_link_29shapeimage_1_link_30shapeimage_1_link_31shapeimage_1_link_32shapeimage_1_link_33shapeimage_1_link_34shapeimage_1_link_35shapeimage_1_link_36shapeimage_1_link_37shapeimage_1_link_38shapeimage_1_link_39shapeimage_1_link_40shapeimage_1_link_41shapeimage_1_link_42shapeimage_1_link_43shapeimage_1_link_44shapeimage_1_link_45shapeimage_1_link_46shapeimage_1_link_47shapeimage_1_link_48shapeimage_1_link_49