Voeding is gezondheid.nl

 

Zie hier een lijst over voeding die Weston Price voorstaat.


Persoonlijk ik kanttekeningen bij de volgende punten.

Punt 8. Als je al granen eet neem dan glutenvrije granen. Je kunt nl. uit granen nooit alle fytinezuur eruit werken.

Punt 11: Drink je water met sole en/of H2O2.

Punt 14: Zoetmiddelen: Een goede suiker is Billington's melasse suiker maar dit net als de honing en stevia slechts met mate gebruike,. maple syrup en dadelsiroop zijn vaak zwaar bewerkt en drijft de bloedsuikerspiegel op.

Punt 16: kookpannen: volgens Haydarpasa van het forum is een geglazuurde pan niet zo’n goed idee, hij heeft van een arts gehoord dat het giftig is. Glazuur is een mengsel van klei en loodhydroxide (gemalen schuim van koken lood, zeer giftig).


1. Eet volledige en onbewerkte voeding.
2. Eet rundvlees, lam, wild, orgaanvlees, gevogelte en eieren van grasgevoerde dieren Eet wilde vis en schelvis uit onvervuilde wateren.
3. Eet volle melkprodukten van grasgevoerd vee, bij voorkeur rauw en/of gefermenteerd, zoals: rauwe melk, volle yoghurt, kefir, boter, volle rauwemelkse kazen en verse room en sour- cream.
4. Gebruik vrijelijk dierlijk vet, specifiek boter.
5. Gebruik van de plantaardige oliën alleen Extra Vergine olijfolie, sesamolie, kleine hoeveelheden lijnzaadolie, en verder kokosolie, palmolie en palmpitolie.
6. Neem geregeld levertraan om vitamine A en D aan te vullen.
7. Eet vers fruit en groente, bij voorkeur biologisch, in salades, soepen, of licht gestoomd met boter.
8. Gebruik volkoren granen, peulvruchten en noten alleen als ze voorgeweekt, gekiemd of gefermenteerd zijn om het fytinezuur te neutraliseren.
9. Neem geregeld melkzuur-gefermenteerde producten in je dieet op.
10. Maak zelf bouillon van botten en gebruik die bouillon voor soepen, stoofpotten, jus en sauzen.
11. Gebruik gefilterd water voor koken en drinken.
12. Gebruik alleen onbewerkt zout en veel kruiden voor de variatie..
13. Maak zelf je saladedressings met rauwe azijn, olijfolie en een beetje lijnzaadolie.
14. Gebruik natuurlijke zoetmiddelen zoals rauwe honing, maple syrup, dadelsuiker, dadelsiroop en stevia slechts met mate.
15. Drink alleen ongepasteuriseerde wijn of bier, en slechts matig; bij de maaltijd.
16. Kook alleen maar in RVS, gietijzer, glas of goede kwaliteit geglazuurd aardewerk.
17. Gebruik alleen natuurlijke supplementen
18. Zorg voor voldoende slaap, beweging en zonlicht
19. Denk positieve dingen en beoefen vergeving...

Gevaarlijke voeding
1. Eet geen commercieel verwerkt voedsel zoals koekjes, cakes, crackers, tv-hapjes, soft drinks, sausmixen in pakjes, etc. Lees tevens de etiketten!
2. Vermijd alle geraffineerde zoetmakers zoals suiker, dextrose, glucose en hoog fructose-houdende ahornsirooop.
3. Vermijd witte bloem-producten.
4. Vermijd alle gehydrogeneerde of gedeeltelijk gehydrogeneerde vetten en olie.
5. Vermijd alle plantaardige olie die gemaakt is van soja, maïs, saffloer, canola of katoenzaad.
6. Gebruik geen meervoudig onverzadigde vetten om mee te koken, sauteren of bakken.
7. Vermijd gebakken voedsel, in het bijzonder voedsel wat gebakken is in meervoudig onverzadigde olie of gedeeltelijk gehydrogeneerde olie.
8. Voer geen strikt vegetarisme door (veganisme); dierlijke producten voorzien in vitale voedingsstoffen die niet worden gevonden in plantaardig voedsel.
9. Vermijd producten die proteïne-poeders bevatten omdat deze gewoonlijk carcinogenen bevatten die gevormd worden gedurende het verwerken er van. De consumptie van proteïne zonder de co-factoren die er in de natuur in voorkomen, kan leiden tot gebreken, in het bijzonder aan de vet-oplosbare vitamines.
10. Vermijd gepasteuriseerde melk; drink geen ultragepasteuriseerde melkproducten, weinig vet bevattende melk, afgeroomde melk, poedermelk of imitatiemelkproducten.
11. Vermijd eieren die uit de batterij afkomstig zijn en industrieel gekweekte vlees en vis.
12. Vermijd hoog bewerkt vlees en worst.
13. Vermijd ranzige en onjuist bereide zaden, noten en granen die in muesli worden gevonden, vlug rijzende broodjes en uitgeperste ontbijtgranen, omdat deze de mineralen-absorbatie blokkeren en problemen in de darm veroorzaken.
14. Vermijd ingeblikt en bespoten, opgeboend of bestraald fruit en groenen. Vermijd genetisch veranderd voedsel (wordt in de meeste soja-, canola- en maïs-producten gevonden)
15. Vermijd kunstmatige voedseladditieven, in het bijzonder MSG, gehydroliseerde plantaardige proteïne en aspartaam, wat neurotoxines zijn. De meeste soepen en boullionmixen en commerciële condimenten bevatten MSG, zelfs als het niet op het etiket staat.
16. Personen die gevoelig zijn voor koffie en gelijkende substanties, zouden koffie, thee en chocolade moeten vermijden.
17. Vermijd aluminium bevattende voedselsoorten zoals commercieel zout, bakpoeder en antaciden. Gebruik geen aluminium kookpannen etc., of deodoranten die aluminium bevatten.
18. Drink geen gefluorideerd water.
19. Vermijd synthetische vitamines en voedsel wat deze bevatten.
20. Drink geen gedistilleerde likeur.
21. Gebruik geen magnetron.

--------
Top vijf van Mike over voeding:


  1. 1.Gebruik als bakvet geen margarine of halvarine meer, maar natuurlijke, dierlijke vetten als roomboter, niervet of reuzel. Een gunstige uitzondering onder de plantaardige vetten is niet ontgeurde, extra vergine kokosolie.

  2. 2.Eet ALTIJD meer vetten dan eiwitten. GEEN mager vlees meer en als het vlees toch weinig vet bevat, ruimschoots compenseren voor de magere eiwitten met vet (zie punt 1). De makkelijkste manier is vette stoofpotten en soepen. Als magere dierlijke eiwitten niet worden gecompenseerd door vetten, krijg je ‘rabbit starvation’, dat is bloedvergiftiging door de opbouw van ammoniak. De huidige voedingsadviezen zijn dus ronduit gevaarlijk en ziekmakend en bevorderen een staat van ONDERVOEDING!

  3. 3.Streef ernaar zo vloeibaar mogelijke maaltijden te eten (of drinken). Denk hierbij aan: rauwe melk, rauwmelkse kefir, soepen, bouillons en stoofschotels. Maak vooral gebruik van ‘restproducten’ van de slacht, zoals: mergpijpjes, schenkels, knieën, staart en botten.

  4. 4.Beperk je inname van koolhydraten, suiker en zetmeel. Glutenvrije granen hebben de voorkeur. Denk hierbij aan: witte (basmati)rijst, quinoa, gierst, boekweit en amarant. Vermijd tarweproducten zoveel mogelijk!

  5. 5.Gebruik naar hartenlust Keltisch zeezout. Je hoeft niet bang te zijn voor je bloeddruk, evenmin als dat je bang moet zijn voor verzadigde vetten en cholesterol i.v.m. hart- en vaatziekten. Dit is in overeenstemming met wat onze voorouders altijd hebben gegeten en dankzij hen zijn we er nog. Als we de huidige voedselvoorschriften op blijven volgen, zullen we geen voorouders meer zijn van toekomstige generaties en sterven we uit.

    Mike




Terug naar

juiste voeding


© 2012 Lia Keizer


Juiste voeding, wat kan ik wel, wat kan ik beter niet eten.

© 2012 Lia Keizer